Emelie Almstedt kommer närmast från tjänsten som kategorichef för casual på Peak Performance. Från och med i måndags är hon ny ägare och vd för det 35 år gamla varumärket Scampi som allt sedan starten har drivits av grundarna Ingrid och Anders Larsén.
– Jag gillar varumärket jättemycket och var ett stort fan när jag var yngre. Sedan har jag undrat lite var det tagit vägen. Scampi är inte lika synligt längre, men det finns en stark varumärkeskännedom i alla åldrar. Det attraherar mig, säger Emelie Almstedt till Habit.
– Först och främst ska jag värna om den kvalité, design och goda passform som Scampi är känt för. Men samtidigt vill jag modernisera varumärket som helhet och uppdatera det visuella i alla led. Även i butiken på Nybrogatan i Stockholm. Jag kommer också att introducera nya produktgrupper och linjer.
– Scampi har runt 20 återförsäljare i Sverige, bland annat NK och en stor yta på Åhléns i Stockholm. Vi har haft det tredubbla antalet återförsäljare så det finns potential. I Norge har vi en agent och ett tiotal butiker. Jag har också planer för Finland och Danmark som jag börjar arbeta med i samband med införsäljningen av sommaren 2016.
Ställer du ut på mässa?
– Vi har hyrt in oss på Stockholm Modecenter i augusti.