23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vill ha en egen butiksdag

Nätverket Unika butiker vill att Sveriges fristående butiker ska få en egen återkommande dag i kalendern. Inspirationen är hämtad från USA.








Maria Skalin 31 städer runt om i Sverige har hittills anslutit sig till butiksnätverket som startades av några butiksägare i Sundsvall hösten 2013 och som arbetar för att lyfta den lokala handeln. Nu vill nätverket ha en återkommande dag varje år, en så kallad ”Unik-butik-dag”, som ska ligga sista lördagen i oktober. Förebilden finns i USA där dagen kallas Small Business Saturday. Den har enligt Unika butiker blivit en ”stor succé och många lokala handlare har ökat sin lönsamhet”. – Vi hoppas att Sverige inte ska vara sämre utan haka på trenden i USA. Det finns en mängd olika dagar i kalendern, så varför ska inte dessa butiker ha en egen dag. De är oerhört viktiga för handeln i Sverige. Utan dessa privatägda butiker med sina unika sortiment riskerar handelsutbudet att bli likriktat och identitetslöst och handeln utarmad, säger nätverkets .

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095