23948sdkhjf

Uppåt för Ecco

Skokoncernen ökade försäljning och vinst under fjolåret. Sverige är en av de viktigaste marknaderna.
Eccos nettointäkt ökade från 1,1 miljard till euro till 1,2 miljader euro 2014. Vinsten före skatt blev 176 miljoner euro en ökning från 165 miljoner euro, en ökning om 6 procent. Vinsten efter skatt ökade med 7,6 procent till 114 miljoner euro. Även Ecco leather Divison hade ett bra år och nådde mer än 100 miljoner euro i omsättning.

–2014 var ett år som förde med sig många utmaningar, men genom att t´reagera snabbt och tack vare starka prestationer runt om i hela Ecco Group, lyckades vi ändå ro hem ett bra resultat – faktiskt är det vårt bästa resultat någonsin, säger vd Dieter Kasprzak.

Dock skriver Ecco i rapporten att utmaningarna är stora på visa marknader som Ryssland och Ukraina beroende på de ekonomiska lägena i länderna. Resultatet för innevarande år beräknas vara i paritet med 2014 men skokoncernen har siktet inställt på rejäl tillväxt under de kommande åren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063