23948sdkhjf

16 procent upp för handel via nätet

Svenskarna köpte kläder och skor över internet för 7,5 miljarder kronor 2014.
Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 16 procent under 2014. Kläder och skor hör till de branscher som omsätter mest på nätet, 7,5 miljarder kronor 2014, enligt E-handelsbarometern som ges ut av Postnord och Svensk Digital Handel och HUI.

Redan i förra veckan släpptes siffrorna för sportbranschen som hade en tillväxt på nätet med 20 procent 2014, försäljningen landade på 1,4 miljarder kronor.
Den totala e-handeln med varor omsatte 42,9 miljarder kronor, 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.

Mobilen lyfts fram som allt viktigare i inköpsprocessen.

– Konsumenter i dag är ständigt uppkopplade via sina mobiltelefoner och förväntar sig att kunna handla varor när, var och hur som helst. De är trygga med att handla från utländska webbutiker och har höga krav på att själva få bestämma hur varorna ska betalas och hur de ska levereras. Det ställer helt nya krav på detaljhandeln. De företag som inte klarar av att snabbt anpassa sig till den digitala konsumenten kommer inte att vara tillräckligt konkurrenskraftiga, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

I barometern framgår vidare att:

De varor som flest e-handlande män köpte på internet under Q4 2014 var böcker (27 procent), herrkläder (21 procent), sport/fritid (21 procent) och datorer/datatillbehör (20 procent).

De varor som flest e-handlande kvinnor köpte på internet under Q4 2014 var böcker (43 procent), damkläder (39 procent), kosmetika (27 procent) och heminredning/möbler (15 procent).

Konsumenterna i Sverige e-handlade varor från utlandet för 11,5 miljarder kronor förra året. De länder som flest e-handlade varor från var Storbritannien, följt av USA, Tyskland och Kina. Kläder/skor var den varukategori som flest e-handlade från utländska sajter.

Svensk e-handelsexport går framför allt till Norge, följt av Finland och Danmark.

35 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad. Det är 6 procentenheter fler än för ett år sedan.

75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på internet

29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062