23948sdkhjf

Mikael Söderlindh: ”Dags att ta bolaget dit vi vill”

För att klara tillväxtmålen på 250 miljoner konor i år behövdes ny kompetens och ny struktur. – Det vore fantastiskt att skapa ett av väldens största underklädes- och strumpföretag som är svenskt, säger grundaren och vd:n Mikael Söderlindh till Habit.
Förberedelserna inför den kraftiga tillväxtresan där målet är en omsättning på 250 miljoner kronor under 2015, började redan i fjol. Grundarna Mikael Söderlindh och Viktor Tell rekryterade ny personal, bytte affärssystem och lager. Arbetet krävde tid, liksom att ro affären med de nya ägarna i hamn. Därför drog också grundarna ned tillväxtmålen 2014. Ändå lyckades bolaget att öka försäljningen med 45 miljoner kronor till en omsättningen på 125 miljoner kronor i fjol.

För att nå målen var det viktigt att stärka bolaget med ny kompetens, berättar Mikael Söderlindh för Habit.

– Vi har hela tiden förändrat bolaget under de sex år vi har hållit på. Men det som egentligen aldrig har ändrats är styrelsen som startade bolaget. När man kommer till det vägskäl där vi befinner oss nu krävs det en helt annan typ av struktur i vårt arbete. Det var dags att ta in några som kunde bygga det här strukturkapitalet och hjälpa oss att bygga bolaget. Självfallet tyckte jag och Viktor också att det var skönt att säkra upp det arbetet som vi har gjort fram tills nu.

Vad kommer de nya ägarna att kunna tillföra?

– Framför allt har Jonas Meerits en gedigen retailerfarenhet från modebolag och har gjort ett fantastiskt arbete med J.Lindeberg. Scope och Fredrik Oweson har varit med i väldigt många framgångsrika och snabbväxande bolag. Det är en trygghet att jobba med dem som har erfarenhet av bolag som omsätter några miljarder.

I år vill ni öka till 250 miljoner kronor. Är det möjligt?

– Vi anser att det är fullt möjligt. Vi hade möjlighet att växa mer 2014, men då höll vi ner tillväxten.

Varför är det så viktigt att ha gigantiska tillväxtmål?

– Vi har ju bara ett mål; ”bringing happiness and colour to every corner of the world”. För att göra det måste man nå ut med sin produkt i alla segment och på alla marknader. Vi är ju fast beslutsamma att ha våra strumpor och kläder, och vi vill bara sprida dem, skrattar Mikael Söderlindh.

– Vi vill lyckas med att skapa ett varumärke från noll till att bli globalt. Vi är marknadsledande på strumpor just nu. Men tänk om vi kan ta kalsonger och lyckas med det. Man vill bevisa för sig själv. Det är det som är målet. Omsättningen blir ett bevis på hur man lyckas sälja. Det vore fantastikst att skapa ett av väldens största underklädes- och strumpföretag som är svenskt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125