Den svenska modebranschens export ökade under 2013, medan omsättningen minskade på den inhemska marknaden.
Av Katarina Angelin
e elva samarbetsorganisationerna är Agenturföretagen, Association of Swedish Fashion Brands, Modebutikerna, Modeinkubatorn, PROTEKO, Svensk Form, Svensk Handel Stil, Svenska Moderådet, Svenska Tekoindustriföreningen STIF, TEKO Sveriges Textil- och modeföretag samt Textilhögskolan vid högskolan i Borås.
Under 2013 omsatte den svenska modebranschen 237 miljarder kronor, det är en ökning med 3,4 procent jämfört med 2012, det visar en ny rapport finansierad av Tillväxtverket i samarbete med *elva modeorganisationer med Associations of Swedish Fashion Brands i spetsen. Enligt rapporten minskade omsättningen på den inhemska marknaden 1,7 procent under 2013 medan exporten ökade med 6,8 procent. De nordiska länderna, samt Tyskland är de viktigaste marknaderna. Därtill lyfts Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Japan och USA fram. Asiatiska länder nämns som särskilt intressanta på längre sikt. I rapporten framkommer att personlig kontakt är det som har störst betydelse för företagens val av exportmarknad. *D