23948sdkhjf

Stockholms modeaktiviteter ger miljardeffekt

Visnings- och mässveckorna i Stockholm genererar flera miljarder kronor, enligt en ny rapport. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra för att lyfta Stockholm som modecentrum. Det tycker organisationerna bakom rapporten.
Visningsveckorna Fashion Week Stockholm med aktiviteterna Fashion Night och Fashion Talks, mässorna Nordic shoe & bagfair och Stockholm Modecenter, tygmässan Preview Fabrics & Accessories samt Swedish Fashion Talents som sker två gånger om året genererar affärer för alla medverkande företag på mellan 4–6 miljarder kronor. Men effekterna av modeaktiviteterna är långt större än så. Det visar en alldeles färsk rapport framtagen på begäran av Agenturföretagen, Association of Swedish Fashion Brands, Svenska Moderådet och Stockholm Modecenter, med stöd från Stockholm Business Region Development Invest Stockholm.

Cloudberry, som tagit fram rapporten, uppger att det är svårt att mäta de ekonomiska värdena som uppstår både på kort och lång sikt. Modeveckorna ger inte bara klirr i samtliga inblandades kassor. Medieuppmärksamheten från både svensk och utländsk press genererar till exempel ett värde på drygt 90 miljoner kronor och ett pr-värde på minst 450 miljoner kronor, enligt rapporten. Dessutom ger modeaktiviteterna bland annat turistekonomiska effekter och bidrar till att öka varumärket Stockholm.

Flera av uppdragsgivarna uttrycker att det finns mycket mer att göra.
Helena Waker , vd för Agenturföretagen, anser att rapporten är en viktig plattform att utgå ifrån för att bli ännu starkare.
– Aktiviteterna skulle kunna växa och generera mer uppmärksamhet, locka hit fler besökare och ge ett ännu starkare avtryck. Vi måste rycka nu, och vi är grymt peppade.

Thomas Jonasson , vd för Stockholm Modecenter, anser att Stockholms potential är oerhört stor.
– Vi borde kunna mäta oss med Berlin. Utmaningen nu är att fylla aktiviteterna med innehåll och upplevelser och addera på konsumentfaktorn. Här finns det en oplöjd åker.

För klädmärket Dagmar har veckorna gett företaget möjlighet att komma in hos större aktörer, säger Karin Söderlind , vd på Dagmar. Men hon anser också att arrangörerna inte utnyttjar veckornas fulla kapacitet.
– Vi måste kommunicera det bättre och få fler intresserade besökare hit, påtalar hon och nämner att bevakningen från internationell press är oerhört betydelsefull.
Här är dock Stockholm Business Region redo att stötta ekonomiskt för att ta fler journalister till Stockholm.
Kajsa Åström
Foto: Tygmässan Preview Fabrics & Accessories
i Nacka Stand.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093