Modehandeln, som är en mogen bransch för näthandel, hade en tillväxt på 7 procent under juli till augusti. Drygt fyra av tio konsumenter, 41 procent, handlade kläder på nätet under perioden. Endast kategorin media, som inkluderar försäljning av böcker, hade en högre siffra – 42 procent. Det visar en rapport från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.Kläd- och skobranschen möter dock tuff konkurrensen från utländska e-handelsföretag. Under perioden handlade 29 procent av svenskarna kläder och skor från utländska sajter. Det är den högsta siffran jämfört med övriga detaljhandelsbranscher. Försäljningsprognosen för e-handeln under helåret är en omsättningsökning med 15 procent till 42,5 miljarder kronor.Kajsa Åström
Modehandeln fortsätter ta marknadsandelar på nätet
Svenska konsumenter fortsätter att öka sina detaljhandelsinköp på nätet. Under tredje kvartalet ökade försäljningen med 17 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Kläder och skor var några av de starkaste branscherna.