Modekoncernen Retail and Brands redovisar ett resultat efter skatt på 4 miljoner kronor, jämfört med -161 miljoner för fjärde kvaratlet i fjol,1 juni till 31 augusti. Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 490 miljoner kronor jämfört med 476 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3,5 procent under kvartalet. Rörelseresultatet, inklusive avyttrad verksamheten JC, uppgick till 4 miljoner kronor jämfört med -287 miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden var -8 miljoner kronor jämfört med -10 miljoner kronor. Polarn O. Pyrets försäljningen under kvartalet ökade med 3,1 procent medan Brothers minskade försäljningen med 1,1 procent. Men koncernen skriver i bokslutsrapporten att inledningen på hösten varit god för herrmodekedjan och vändningsarbetet fortgår. Polarn O. Pyret har ökat marknadsandelarna på den svenska marknaden men ha det tufft i Norge och Holland och nu är fokus på att nå lönsamhet på marknaderna varför kedjans internationella expansionsplan nedprioriterats.För helåret blev resultatet för koncernen efter skatt -155 miljoner kronor jämfört med -183 miljoner kronor. Nettoomsättningen för helåret landade på 1 917 miljoner kronor (1 945). Exklusive nedskrivning i kedjan Brothers & Sister, -151 miljoner kronor som togs tredje kvartalet och exklusive JC som har avyttrats, uppgick rörelseresultatet för helåret till 9 miljoner kronor (-99).–Förra årets rörelseförlust om 92 miljoner kronor har nu vänts till en rörelsevinst på 3 miljoner kronor. Med detta i ryggen går vi nu vidare mot nästa mål- att uppnå en betydande vinstförbättring innevarande år jämfört med det nu avslutade verksamhetsåret. Därefter arbetar vi vidare mot att uppfylla målet om att uppnå en EBIT-marginal på 5 procent, ett mål som fastställdes i samband med nyemissionen 2013, skriver vd och koncernchef Magnus Håkansson i rapporten. Modekoncernen ska också arbeta på att uppnå ett samspel mellan e-handeln och de fysiska butikerna och utveckla den digitala kommunikationen. PH
God slutspurt för RNB
Modekoncernen ökade försäljningen under fjärde kvartalet och förra årets rörelseförlust vändes till vinst för helåret. Men det är fortsatt tufft för Polarn O. Pyret i Norge och Holland och vändningsarbetet för Brothers är ännu inte i hamn.