23948sdkhjf

Så gick branschen 2013

Sveriges modekedjor hade en god tillväxt 2013, medan skohandlarnas försäljning sjönk. Varannan sportleverantör tappade omsättning. Det visar Habits unika kartläggning av modeåret 2013. 

Habits årliga analys av modemarknaden omfattar över 200 företag. 85 stycken är butiker, butikskedjor, distans- och e-handelsföretag och 120 är leverantörer. De stora och starkt profilerade butikskedjorna och leverantörerna fortsatte att flytta fram positionerna 2013. Försäljningen ökade med i genomsnitt 7 procent. Bland de mindre kedjorna och butikerna visade Louis Vuitton, följt av Lager 157 och Vingåker Factory Outlet bäst rörelsemarginal. Skohandlarnas försäljning minskade med 3 procent, det är ett tapp för tredje året i rad.Bland de 14 e-handlare som ingår i Habits genomgång visar hälften av företagen underskott. Plus 82 procent, eller minus 45 procent, svängningarna är stora på årets lista. Bland leverantörerna ökade de integrerade aktörerna, leverantörer som även driver egna butiker inom samma bolag. Störst är Tiger of Sweden med en omsättning på över 900 miljoner kronor, på andra plats kommer Acne Studios med en omsättning på drygt 730 miljoner kronor. Därefter följer Filippa K och Björn Borg, båda med 500 miljoner kronor i omsättning. Sportleverantörerna nådde en mycket svag tillväxt 2013, och vartannat bolag tappade omsättning. Fenix Outdoor är i särklass störst med en omsättning på 1,8 miljarder kronor. De hade också bäst lönsamhet, tillsammans med Hestra Handsken och Didriksons, som alla hade cirka 15 procents rörelsemarginal. Exporten betyder mycket för många svenska klädleverantörer. Habits sammanställning visar en genomsnittlig tillväxt på 8 procent. Mer om modebranschens lönsamhet och utveckling kan du läsa i senaste Habit. På 15 sidor redovisas analyser och topplistor. Prenumerera nu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078