23948sdkhjf

Trög tillväxt i e-modehandeln

Tillväxten i e-handeln är fortsatt hög, 15 procent under andra kvartalet enligt e-baromtern från PostNord, Svensk Digitalhandel och HUI research. Dock är tillväxten inte lika hög i kategorin kläder/skor som för andra kvartalet i rad visar en svagare utveckling. Tuff konkurrens från utländska handlare uppges vara orsaken till trögare marknad.

Den svenska detaljhandelns försäljning inom e-handeln fortsätter att utvecklas mycket starkt och totalt ökade försäljningen under andra kvartalet 2014 med hela 15 procent. Samtidigt möter svenska detaljhandelsföretag, inte minst inom kläder och skor, allt hårdare konkurrens från utländska sajter. Det framgår av e-barometern för andra kvartalet 2014 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Tillväxten under andra kvartalet för kategorin landade på 2 procent vilket var den lägsta uppmätta sedan första kvartalet 2011.- Utländska e-handelsföretag som Zalando, Amazon, Asos och Alibaba är idag starka varumärken för många svenska konsumenter. Många tycker det är lika enkelt och tryggt att handla på dessa sajter som i svenska butiker. Leveranserna är snabba och även retur- och reklamationshantering fungerar smidigt. Konkurrensen blir därmed allt tuffare för svenska detaljister, inte minst för de som säljer kläder. Drygt var fjärde försändelse som e-handlades under andra kvartalet levererades från utlandet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.Var tredje e-handelskonsument handlar varor från utländska sajter. Av dessa anger 32 procent att det e-handlat kläder/skor. De länder som flest handlar från är Storbritannien, USA, Tyskland och Kina.PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063