23948sdkhjf

Förbättrat Odd Molly

Nya butiker och ett större produktsortiment ska lyfta Odd Molly men ännu är det en bit kvar till lönsamhet för bolaget som dock minskade förlusten under årets andra kvartal. Nettoomsättningen ökade under perioden.

För årets andra kvartal, 1 april till 30 juni, uppgick nettoomsättningen till 51,2 miljoner kronor vilket är en ökning från 33,6 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Samtidigt minskade förlusten och modebolaget redovisade ett resultat efter skatt på -5,7 miljoner kronor jämfört med -10,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till -6,8 miljoner kronor, jämfört med -13,0 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,5 procent, 59,1, för perioden. Odd Molly satsar nu både med butiker och ett utökat produktsortiment, också inom heminredning och bad. Under perioden öppnades en egen butik i Väla Centrum i Helsingborg och en shop-in-shop i Bochum i Tyskland. Under första kvartalet nästa år ska en återförsäljare i Qatar öppna en Odd Molly-butik i landet. Företaget har också försökt sig på USA och Los Angeles igen med en popup-butik som höll öppet under några veckor i augusti.– Odd Mollys strategi är att ha starkt kundfokus, en högre andel egen försäljning till konsument och eget försäljningsansvar till återförsäljare på vår största marknad Skandinavien. På så sätt skapas lönsamhet, ständigt förbättrat sortiment och kontroll över försäljningen.Under andra kvartalet fick vi kvitto på att den valda strategin är rätt och vi ser positiva effekter trots att kvartalet står för en sådan liten andel av säsongens försäljning, kommenterar vd Anna Attemark utfallet i rapporten.Modebolaget ansvarar ju numera också för försäljningsarbetet i Skandinavien vilket ska stärka kontrollen och kommunikationen mot slutkund. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062