23948sdkhjf

Tufft för Björn Borg

Det är fortsatt tufft för Björn Borg som tappade rejält i omsättning under årets andra kvartal, april till juni. Nytillträdde vd:n Henrik Bunge menar dock att kostnadskontrollen god och rörelseresultatet är i det närmaste oförändrat. Nu ska fokus ligga på slutkonsumenten för att få fart på försäljningen.

Under årets andra kvartal, april till juni minskade koncernens nettoomsättning med 8 procent till 97,0 miljoner kronor jämfört med 105,8 miljoner kronor för samma period i fjol, exklusive valuta effekter minskade omsättningen med 10 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,5 procent, jämfört med 52,1 procent och rörelseresultatet 0,5 miljoner kronor jämfört med 0,9 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Efter skatt landade resultatet på 2,2 miljoner kronor jämfört med 3,4 miljoner kronor för samma kvartal 2013. –Under det andra kvartalet upplevde vi och våra distributörer fortsatt tuffa marknadsförhållanden, framför allt på de större marknaderna. Positivt är att de egna verksamheterna i Finland och England fortsätter att utvecklas bra. Samtidigt har vi en god kostnadskontroll. Nu ser jag fram emot att arbeta med teamet på Björn Borg för att skapa en tydlig riktning samt att öka vårt fokus på våra slutkonsumenter. Nu kör vi!, säger Henrik Bunge, nytillträdd vd för Björn Borg. ?Det är franförallt stora marknaderna Holland, Sverige, Danmark och Norge som går trögt och nu avser företaget att arbeta tajtare ihop med med bland annat återförsäljare på den svenska markanden för att öka varumärkesexponeringen. Enligt företaget presterar den egna e-handeln väl. Bolaget öppnade inga butiker under kvaratlet och vid utgången av juni uppgick antalet butiker till 38 varav 17 är egna. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078