23948sdkhjf

”Med flytten ökar splittringen”

Nu höjs kritiska röster om Stockholm Modecenters flytt till Infracity. ”Modeföretag borde ligga i en fastighet med mer karaktär”. 

Ryktet om Stockholm Modecenters flytt till Infracity började florera för ett par veckor sedan. – Ryktet nådde kollegers kunder, alltså butiksägare, innan det bekräftades för oss, säger Anna-Kari Kat från Kat Agenturer som är hyresgäst hos Stockholm Modecenter.När hyresgästerna informerades om flytten i onsdags i förra veckan lyftes modebranschens internationalisering fram som ett av skälen. – Det talades om att ta nya tag och att lägga sig närmare marknaden. Visst, vi har kunder från bland annat Norge som flyger till Arlanda som ligger nära Infracity, men kommer man till Stockholm vill man ändå ta sig till stan, säger Anna-Kari Kat. Ryktet att Modecenters lokaler görs om till bostäder har även nått Anna-Kari Kat. – Järla Sjö är ett fantastiskt område och jag har verkligen trivts här. Nu har verkligheten kommit i kapp och Profi fastigheter ser möjligheten att bygga attraktiva bostäder. Samtidigt har de tomma lokaler i det inte lika charmiga Infracity. Modeföretag borde ligga i en fastighet med mer karaktär. Jag skulle önska att Profi fastigheter inte lindade in orsaken till flytten. Det handlar om att vi ska lösa problemen med outhyrda lokaler åt dem.Modecenter pratar om att bredda sin verksamhet. Vad innebär det för branschen? – De vill skapa ett Stockholm designhus. Det är inte fel, men då måste ribban höjas rejält. Alla bra varumärken måste samlas. Så tror jag inte att det blir. Det räcker inte att samla olika typer av produkter och att kalla det Stockholm designhus. Följer ni med flytten? – Vi är inte emot en flytt i sig, men vi följer inte med till Infracity. Dels tror vi inte på lokalerna, dels är det inte möjligt logistiskt. Precis som många andra bor jag söder om Stockholm. Om vi blickar framåt är vi hemlösa. Nu ska vi tänka konkret och organisera oss. Vi har starka varumärken och kommer att klarar oss. Det blir tuffare för dem som befinner sig i etableringsfasen och behöver draghjälp från etablerade varumärken. Vad innebär flytten för branschen? – Redan i dag finns grupperingar mellan city, Nacka Strand och Järla Sjö. Med flytten blir det en ännu större splittring, det är inte vad branschen behöver just nu. Vi har länge haft fokus på att ta oss igenom en tuff ekonomisk period. Nu börjar det ljusna och så får vi det här i knät. Nu blir fokus var vi ska flytta. Katarina Angelin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093