23948sdkhjf

Upp och ned för Björn Borg

Höjd vinst och förbättrad lönsamhet i den svenska grossistverksamheten,enligt bolagets delårsrapport för perioden januari till mars. Dock minskade den totala varumärkesförsäljningen av vår- och sommarvaror av underkläder, sportkläder och skor.I Holland, Sverige och Norge backade försäljningen under det första kvartalet.

Under årets första kvartal, perioden januari till mars, ökade koncernens nettoomsättning med 9 procent till 142,8 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,8 procent (50,1).Rörelseresultatet uppgick till 19,0 miljoner kronor jämfört med 9,2 miljoer kronor. Resultat efter skatt uppgick till 15,6 miljoner kronor vilket är att jämföra med 6,0 miljoner kronor för samma period i fjol.Dock minskade varumärkesförsäljningen med 12 procent till 382 miljoner kronor, ett tapp från 432 miljoner kronor. Vid utgången av perioden uppgick antalet butiker till totalt 38 från 57 butiker, varav 17 är egna. Antalet egna butiker är lika många som i fjol men däremot har modebolaget dragit ned på butiker i Holland, från 28 till 7. Utvecklingen på den holländska marknaden bedöms fortfrande som svag medan Belgien och Finland visar god tillväxt. Holland, Sverige och Norge går tillbaka medan läget i Danmark är oförändrat och England visar goda tillväxtsiffror. Nu ska bolaget fortsätta lägga krut på e-handeln som utvecklas väl.– Årets första kvartal bjöd på en blandad utveckling. Vi kan rapportera en ökning i såväl omsättning som brutto vinst- och rörelsemarginal, främst till följd av leverans för skjutningar från förra kvartalet över till första kvar talet i år. Bättre lönsamhet i den svenska grossistverksam heten och en god utveckling i de egna verk samheterna i England och Finland bidrog positivt samtidigt som försäljningen av vår- och sommarkollektionerna minskade jämfört med föregående år, kommenterar tillförordnad vd Henrik Fischer. Den 1 augusti tillträder nya vd:n Henrik Bunge. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078