23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nordisk e-handel för 44,2 miljarder

Under första kvartalet i år e-handlade sju av tio nordbor varor till ett värde av cirka 44,2 miljarder svenska kronor.

Det framgår av Postnords rapport E-handel i Norden för första kvartalet i år.Norrmännen är de mest frekventa e-handlarna, 75 procent av norrmännen e-handlade förra kvartalet. I Finland är andelen e-handelkonsumenter den lägsta i Norden, där var motsvarande andel 66 procent.Kläder, böcker, hemelektronik samt kosmetika, hud och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under första kvartalet.En fjärdedel från utländska sajterVärdet av nordiska konsumenters e-handel under första kvartalet 2014 uppgick till cirka 44,2 miljarder kronor. Av dessa uppskattar konsumenterna att cirka 10,1 miljarder är e-handel som har skett från sajter de bedömer är utländska.Drygt en tredjedel av de e-handlade försändelserna i Norden kom under perioden, enligt konsumenterna uppskattning, från utlandet.När nordbor e-handlar från utlandet handlar de helst från Storbritannien.Hur man önskar få sin e-handlade vara levererad skiljer sig åt mellan länderna och beror också på vilken vara man har e-handlat. Generellt är dock brevlådan det populäraste leveransalternativet i hela Norden. Finland är dock ett undantag där det populäraste är att hämta varan hos sitt ombud.I Danmark föredrar många e-handelskonsumenter att få sina varor hemlevererade på dagtid. I övriga nordiska länder är intresset för hemleveranser ganska lågt. Istället är det fler som vill hämta sina paket själva hos sitt ombud, på tider som passar.När e-handeln går upp ökar också paketvolymerna, under första kvartalet i år ökade Postnords e-handelsrelaterade paketvolymer från företag till slutkund med 15 procent.Rapporten E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland med drygt 4 000 intervjuade. YÅ/ Dagens Handel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|