23948sdkhjf

Lägre tillväxttakt i e-modehandeln

E-handeln fortsätter att öka kraftigt men tillväxttakten för kläder ochskor på nätet är den lägsta uppmätta sedan branscherna börjadesärredovisas i e-barometern. Branschen omsatte drygt 7 miljarder pånätet i fjol.Den totala e-handeln väntas omsätta 42,5 miljarder 2014,en ökning med 15 procent.Det framgår av e-barometern för förstakvartalet 2014 som tagits fram av PostNord i samarbete med SvenskDigital Handel och HUI Research.

E-handeln fortsätter med kraftiga tillväxt och under årets första kvartal ökade den totala försäljning med 16 procent. Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor i Sverige 201, en ökning me 15 procent, och tillväxten är fortsatt hög i många branscher trots tuffa jämförelsetal. Sport- och fritid hör till de branscher där tillväxten är fortsatt hög och under årets första kvartal landade tillväxten i segmentet på 24 procent. Dock står näthandeln för bara 3 procent av försäljningen inom sport- och fritidshandeln så potentialen för utveckling är fortfarande väldigt god. Segmentet omsätter i dag en miljard på nätet.Sju av tio konsumenter e-handlade varor under första kvartalet 2014 och fortsatt är det framförallt kläder som e-handlas och varannan e-handlande kvinna, 51 procent, nätshoppade kläder under första kvartalet. Motsvarande siffra för män är 40 procent. Trots det hade kläder och skor en tillväxt om 4 procent under de första kvartalet vilket var den lägsta uppmätta sedan branscherna började särredovisas under första kvartalet 2011. 2013 omsatte modehandeln på nätet 7,2 miljarder vilket står för 12 procent av den totala omsättningen i klädhandeln.71 procent av konsumenterna e-handlade varor under kvartalet. Av dessa har 14 procent e-handlat med mobiltelefonen och 34 procent e-handlat från utländska sajter. 25 procent av alla e-handelsrelaterade försändelser till konsumenter i Sverige levererades från utlandet. På frågan om leveranser så förväntar sig e-handelskonsumenten leverans senast fyra, men helst tre vardagar efter att en beställning är genomförd. För 29 procent är det viktigt att kunna få en e-handlade försändelser levererad vardagen efter beställning.Var fjärde e-handelskonsument returnerade en e-handlad vara under 2013. 88 procent tycker att returhanteringen fungerar bra, det framgår av e-baromtern för första kvartalet. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062