23948sdkhjf

Fortsatt stark nätförsäljning

Den totala försäljningen i svenska e-handeln ökade med 17 procent under2013 och omsatte 37 miljarder kronor. Det framgår av e-barometern förhelåret 2013 som tagits fram av PostNord i samarbete med Svensk DigitalHandel och HUI Research. Tillväxten för kläder var dock inte lika stark under fjärde kvartalet2013 som under samma kvartal 2012. Dock är kläder en av den mestvanliga sålda produkten inom e-handeln. Sporthandeln fortsätter attlysa starkt och var en av de branscher med störst tillväxt i e-handelni fjol.

Den svenska detaljhandelns försäljning på nätet ökade med 17 procent under 2013 och omsatte 37 miljarder kronor och utgör nu 6 procent av den totala handeln. Tillväxten är den högsta sedan 2007 och beror bland annat på att tillgängligheten när allt fler konsumenter ständigt är uppkopplade. Ett annat skäl är att detaljhandeln blivit allt bättre på att integrera fysiska butiker med sin digitala butik. I e-baromtern framgår det som en tydlig trend att allt fler konsumenter besöker både fysiska och digitala butiker för att planera och genomföra inköp. Drygt sex av tio konsumenter gjorde under 2013 någon gång research i en webbutik kring en specifik produkt för att sedan handla den i en fysik butik. På motsvarande sätt prövande eller tittade var fjärde konsument någon gång på en specifik produkt i en fysisk butik för att sedan köpa samma vara i en webbutik. Ett beteende som ställer helt nya krav på detaljhandeln och i barometern framgår att kunskapen om den digitala handen till viss del saknas inom många företag och bolgasstyrelser.- Konsumenternas makt över detaljhandeln blir allt mer påtaglig. De vill kunna handla när, var och på det sätt de vill och själva bestämma när och var varorna ska levereras. Vinnarna blir de detaljister som kan skapa konsumentupplevelser som är desamma i alla inköpskanaler. De som lyckas kombinera fördelarna med försäljning i fysiska butiker med de styrkor som konsumenter upplever med digital handel, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.Försäljningen inom klädhandeln på nätet ökade med 9 procent i fjol och omsatte under året 7,2 miljarder kronor. Under 2012 uppmättes tillväxten i klädhandeln på nätet till 11 procent. Under fjärde kvartalet 2013 ökade omsättningen i klädhandeln med 5 procent och under samma kvartal 2012 låg tillväxtökningen på 14 procent. Under fjärde kvartalet var det dock sporthandeln alltjämt en av de branscher som hade starkast tillväxt och branschen hade en tillväxt om 28 procent på nätet i fjol. Sedan siffrorna började särredovisas för två år sedan har ökningen legat på runt 25 procent varje kvartal. Tre av tio svenskar handlar varor på internet minst en gång i månaden och de som e- handlar mest är barnfamiljer. I barometern framgår att köp via mobilen väntas öka. Tre av tio e-handlar varje månad och sju procent av de tillfrågade e-handlar flera gånger per månad.PH Läs hela rapporten här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064