23948sdkhjf

Före detta Glitter-vd lanserar konkurrent

Turnaround-vd:n Björn Krasse tar den amerikanska konkurrenten Claire’s till Sverige. I mars är det butiksdebut.– Jag har en stark enteprenörsgrupp bakom satsningen, säger Björn Krasse till Habit.

Det är detaljhandelsräven Björn Krasse som har tagit konceptet från USA för att lansera det i Sverige och övriga Norden med egna butiker. Farsta Centrum blir premiärbutiken. Nästa öppning är Täby Centrum. – Målet är ett 80-tal butiker i Norden, men potentialen är väldigt mycket större, säger Björn Krasse till Habit. Bara i Sverige är potentialen 50 butiker. Vi kommer att öppna 30 butiker i Sverige inom fem år. För lanseringen gjordes en kapitalanskaffning i september förra året. Björn Krasse är delägare tillsammans med ytterligare fyra entreprenörer, bland dem Joakim Höök, vd för ridsportskedjan Höök, och Anders Falk, ägare till Bygghemma.se.Björn Krasse har inga planer på att lämna Exotic Snacks där han är vd. – Jag har ett duktigt team som ska sköta Claire´s. Och jag ska naturligtvis dela med mig av mina erfarenheter, säger han.Att han startar en konkurrent till Glitter, håller han inte med om.– Jag ser inte det på det sättet. Glitter har en annan målgrupp än Claire’s och slutar där Glitter tar vid. Målgruppen än yngre, mellan 3–18 år men har en kärnkund som är mellan 8–13. Vi har ett antal snarlika produkter, men de hittar man även i andra kedjor.Butikslägena är främst köpcentrum och trafikerade lägen i citykärnor. – Ur ett Stockholmsperspektiv är till exempel Drottninggatan intressant, säger han.Björn Krasse tog sig an Bergendahlsägda accessoar- och smyckeskedjan Glitter i januari 2008. När han avgick i september 2010 hade han vänt bolagets röda siffror till svarta. Sedan dess har han bland annat varit verksam som vd för Exotic Snacks. Tidigare har han verkat som vd för Foodmark, Ica Meny, 7-Eleven, Pressbyrån och Espresso House. Kajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078