23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rejäl försäljningsökning för Zalando

E-handlarens försäljning ökade med över 50 procent till 1,8 miljardereuro i fjol. En försäljningsökning som hänger samman med expansion tillsju nya marknader under 2012 men också tillväxt på huvudmarknadernaTyskland, Österrike och Schweiz. Dock är det sämre med lönsamheten.

E-handlarens nettoförsäljning ökade med 600 miljoner euro till 1,8 miljarder euro 2013, eller 15,6 miljarder kronor, en ökning med drygt 50 procent. Tillväxt på samtliga marknaderna men framförallt i nya länder och på huvudmarknaderna är främsta förklaring till att e-handlaren tangerar över 1 miljard euro i nettoförsäljning.Rörelsemarginalen förbättrades något, med 0,5 procent, till minus 7 procent. En rörelsemarginal som påverkats negativt av tuffa markandsförutsättningar med mycket rabatter som pressade marginalerna och ökade kostnader för investeringar som nya lagerutrymmen och investeringar i ny teknik. Zalando har satsat på att bygga ut lagerutrymmen och ytan ökade med 50 procent. Ett nytt centrallager i Erfurt, som ska vara helt klart under året, togs i bruk.Under året nåddes dock ett nollresultat, break-even, i regionen Tyskland, Österrike och Schweiz.Returgraden uppgick till 50 procent vilket är på samma nivå som tidigare. Nu satsar också e-handlaren mer på att driva försäljning från mobilen och 35 procent av trafiken till sajten kommer från mobilen och surfplattor.E-handlaren har gått från att vara en skohandlare till att i fjol för första gången sälja mer kläder, accessoarer och sportkläder. Zalando säger sig ha över 13 miljoner aktiva kunder jämfört med 9 miljoner kunder året innan.Kinnevik äger 36 procent av det tyska bolaget och under 2013 gick även Bestsellers ägare Anders Holch Povlsen in i bolaget. PH

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073|instance-web03