23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya konsumentregler inom EU

Nytt direktiv ska syfta till att ett gemensamt och starkarekonsumentskydd inom EU. E-handlare bör särskilt se över sina texter omkonsumentregler på sajterna.

Enligt ett nytt EU-direktiv införs regler om ett gemensamt och starkare konsumentskydd i EU, lagar som bland annat påverkar e-handeln. I Sverige beslutade riksdagen före jul om ett antal lagändringar, bland annat i konsumentköplagen och distans- och hemförsäljningslagen och de förslagen ska gälla i alla EU-länder. Bland att ska ångerfristen som i Sverige gäller 14 dagar utökas till att gälla i alla EU_länder, där många i dag har 7 dagar. Återbetalningen till en konsument som utövar sin ångerrätt ska ske senast inom 14 dagar. Tidigare skulle återbetalning ske inom 30 dagar och kravet att varan lämna tillbaka varan i ”väsentligen oförändrat skick” tas bort. Däremot kan konsumenten bli tvungen att ersätta säljaren vid eventuell värdeminskning. I Sverige har varit möjligt att låta konsumenten stå för returfrakten och nu kommer näringsidkare kunna kräva att konsumenten står för returfrakten i samtliga länder, förutsatt att tydlig information ges om detta. Detta blir en stor förändring till fördel för e-handlare som säljer i exempelvis Finland och Tyskland. Men informerar inte näringsidkaren om kostnader för leverans och porto eller andra tillkommande kostnader, är konsumenten enligt den nya lagen inte skyldig att betala sådana kostnader. I Sverige träder lagförändringarna i kraft den 13 juni. PH

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04