23948sdkhjf

Hållbart-viktigt för kunden

För sju av tio svenskar hamnar frågor och miljö, hållbarhet och socialtansvar högt upp på agendan när de handlar. Det visar en undersökningfrån Svensk Handel där det också framgår att modebranschen generellthar högt CSR-fokus.

Sju av tio svenskar tycker att frågor om miljö, hållbarhet och socialt ansvarstagande är viktigt när de väljer var de handlar och vilka varor de köper, och fler lägger mer pengar på ekologiska produkter nu än för ett år sedan. Dock tycker många att det är svårt att hitta rätt bland märkningar och symboler. Det visar en undersökning från Svensk Handel om ansvarsfullt företagande. – Det kommer att löna sig för handeln att fortsätta satsa på frågor som rör miljö och socialt ansvarstagande. Dagens konsumenter förväntar sig att företagen gör vad de kan för att minska miljöpåverkan och förbättra arbetsvillkoren i de länder där varorna produceras. De företag som inte tar frågan på allvar riskerar att förlora kunder, säger Ann Christiansson, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Svensk Handel.Undersökningen visar också att sju av tio företag inom handeln arbetar med frågor som rör ansvarsfullt företagande. Det är ungefär lika hög andel som för ett år sedan. Inom kategorin kläder, skor och accessoarer arbetar 78 procent av de tillfrågade företagen med dessa frågor vilket är högt och modebranschen blir endast slagen av livsmedelsbranschen när det kommer till att arbeta och ha fokus på CSR-frågor. I klädhandeln är det främst uppförandekoder, miljöfrågor och djurskydd som är viktigt och för sport- och fritidsbranschen handlar det om uppförandekoder och inköpspolicys.– Bland de största företagen arbetar nästan alla med frågorna idag, men för mindre företag kan det vara svårt att komma igång och veta hur man ska göra. Där har vi som branschorganisation en viktig uppgift att hjälpa till, säger Ann Christiansson. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079