23948sdkhjf

Fler besökare och färre visningar i Köpenhamn

För första gången på många år visar inget svenskt varumärke på catwalken i Köpenhamn

Aldrig tidigare har så många besökare registrerat sig i förhand till de tre mässor, CIFF, Gallery och Vision, som pågår parallellt under Köpenhamns modevecka 7-11 augusti.Över 2000 varumärken visar sina kollektioner och cirka 50 000 besökare är förväntade. Antalet utländska inlöpare har ökat, särskilt svenska, engelska, tyska och holländska. Även de ryska och kinesiska inköparna som kommer till Köpenhamn har blivit fler. Mer än 60 procent av de varumärken som visar på mässorna kommer från Skandinavien, och särskilt svenska, norska och finska varumärken har ökat i antal.Däremot gör inget svenskt varumärke någon visning denna säsong. Jämfört med förra året har det totala antalet visningar sjunkit, från 45 till 32. Det är den lägsta siffran på åtta år.Av de 32 varumärken som visar är 31 danska. Det är en avsevärd skillnad jämfört med den senaste modeveckan då antalet utländska varumärken som visade var 12. KF

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062