23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lättare lösa e-handelstvister inom EU

Det ska bli enklare för köpare och säljare på nätet att lösa konsumenttvister inom EU. 

Ett EU-direktiv tvingar länderna att inrätta en instans liknande den som finns i Sverige, Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rapporterar Ekot. Konsumenten ska via en gemensam EU-portal anmäla sitt ärende på sitt eget modersmål. Anmälan översätts och skickas därefter till det berörda landets Allmänna reklamationsnämnd. Portalen beräknas vara klar i slutet av 2015. – Det här den första onlineplattformen för konsumenttvister vi får nu, vid e-handel. Så det här är någonting nytt. Jag applåderar det, jag tycker att det är ett bra steg i rätt riktning, säger Birgitta Ohlsson, till Ekot.EU har efter många år arbetat för gemensamma konsumentregler. Målet är nära, ett beslut iministerrådet saknas för att den nya konsumentlagen ska gå i lås.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062