23948sdkhjf

Trendbrott i modebranschen

De stora och medelstora klädkedjorna tappade i fjol marknadsandelar. Däremot ökade de mindre butikernas andelar. – Ett trendbrott, säger Per Hortlund, analytiker på HUI Research, till Habit.

Klädhandeln minskade med 1,9 procent i löpande priser i fjol jämfört med 2011. Mest tappade klädbutiker med en försäljning på över 50 miljoner kronor. Minskningen förra året var 5 procent. Även de tio största klädkedjorna tappade mark. Förra året minskade deras marknadsandelar med 0,7 procent.Det visar en sammanställning över detaljhandelsåret 2012 som HUI Research ger ut. Anmärkningsvärt för klädbranschen förra året är att de mindre enskilda butikerna med en omsättning på 0–5 miljoner kronor ökade sin marknadsandelar med 1 procent, och butiker med en omsättning på 0–10 miljoner kronor ökade sina andelar med 4 procent.– Det är första gången vi ser den här utvecklingen, att de minska ökar och de stora tappar. Samtidigt är det för tidigt att dra några slutsatser om utvecklingen, säger Per Hortlund på HUI Research, och förklarar klädkedjornas minskning med konkurrensen från nätet.– En faktor är att e-handeln har tagit ordentlig fart och att internet har slagit igenom på kläder. E-handeln konkurrerar främst med de största kedjorna eftersom de bygger på samma affärsmodell; stora volymer och pressade priser. Men även sportbutikerna har tagit andelar på bekostnad av klädkedjorna. De mindre butikerna har ett nischat klientel och konkurrerar inte med volymer på nätet. säger han.Vad gäller skobranschen är utvecklingen den motsatta. 2012 var ett tillväxtår för branschen med en omsättningsökning på 2,5 procent i löpande priser. De sex största kedjorna i Sverige ökade sina marknadsandelar med 3 procent och butiker med en omsättning på över 50 miljoner kronor ökade med 0,2 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063