23948sdkhjf

Därför går det bättre för Kappahl

Klädkedjan ökade sin försäljning under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Förlusten krympte med över 100 miljoner kronor. Koncernchef Johan Åberg uppger tre orsaker till att klädkedjan går bättre än branschen.

Omsättningen för det andra kvartalet, december 2012–februari 2013 ökade med 29 miljoner till 1 148 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet som uppgick till –138 miljoner kronor 2011/2012 hamnade på –36 miljoner. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 0,3 procent.Försäljningen på samtliga marknader utom i Tjeckien ökade under andra kvartalet. I Sverige ökade försäljningen från 596 miljoner kronor 2012 till 601 miljoner. I Norge uppgick försäljningen till 303 miljoner kronor (301), i Finland till 149 miljoner (134) och Polen till 88 miljoner (80). I Tjeckien krympte omsättningen med 1 miljon kronor till 7 miljoner. I halvtidFör räkenskapsårets sex första månader ökade omsättningen till 2 393 miljoner kronor (2 312) medan rörelseresultatet uppgick till 145 miljoner konor jämfört med –122 under motsvarande period i fjol. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 1,5 procent.Den förbättrade försäljningen är ett kvitto på både ett starkare sortiment, kunderbjudande och marknadsföring, framhåller vd och koncernchef Johan Åberg i en kommentar till delårsrapporten som släpptes i dag, fredag. Även fullprisförsäljningen har varit hög tack vare ”bra balans i varulagret och ett förbättrar sortiment”, står det i rapporten. – Det senaste året har vi genomfört ett antal åtgärder som gör att vi nu kan se en positiv trend. För att denna trend ska fortsätta måste vi ytterligare förstärka vårt arbete med sortimentsutveckling, butiker och marginaler. Kunderna kommer att märka av förstärkningarna i det mode vi erbjuder och i butiksupplevelsen. Samtidigt ska vi vara mycket noggranna med våra kostnader, skriver Johan Åberg i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062