23948sdkhjf

Här är vinnarbranscherna i år

Mat- och sporthandeln spås bli de starkaste branscherna i handeln under 2013. Jonas Arnberg, HUI Research, kommenterar prognoserna för detaljhandelns branscher för Habit.

Sportbranschen lämnade ett start år bakom sig med en tillväxt på 9,2 procent i löpande priser. I år kommer branschen att öka 2,5 procent. Det spår HUI Research i sin prognos för 2013 som släpps i dag, tisdag. Den fortsatt starka hälsotrenden driver sporthandelns tillväxt.– Branschen blir en vinnare även i år och har den starkaste ökningen i detaljhandeln, men tillväxten är lägre än tidigare eftersom den har ett tufft år att jämföra sig med, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI Research till Habit.Klädhandeln, som backade 1,8 procent i fjol, spås en tillväxt på 1,5 procent i år. – Det borde vända, men det blir sannolikt svårt ett tag till, hushållen har kläder och prioriterar att handla annat, säger Jonas Arnberg.För branschen har året börjat i uppförsbacke.– Handeln har haft otur med vädret och klädbutikerna hade mått bra av en vår. Men det ser tufft ut med kylan som hänger sig kvar. Därför kommer vi se ett svagt första kvartal i år, säger Jonas Arnberg. Men han anser inte att det är helt kört.– Om konjunkturen förstärks och hushållens optimism ökar så vore det inte orimligt att det lossnar för klädhandeln senare i vår samt under sommaren och hösten. I den mån vi har fel i vår prognos så har vi fel i underkant, säger han. HUI:s prognos för detaljhandeln är oförändrad jämfört med den senaste prognosen. Tillväxten landar på cirka 2 procent i löpande priser. – Sista kvartalet gick oerhört tungt för detaljhandeln, antalet varsel var på rekordnivåer och konsumentförtroendet lågt. Under årets första månader har däremot samtliga indikatorer vänt upp igen men handelns utveckling väntas fortsatt vara återhållsam, säger Jonas Arnberg.Även prognosen för sällanköpshandeln ligger kvar på 1,5 procent. För 2012 stannade tillväxten på 1,1 procent. – Sällanköpen går bra räknat i volym, men det beror på att prispressen är hös och att priserna sjunker så mycket, säger Jonas Arnberg.För dagligvaruhandeln 2013 revideras prognosen upp från 2,5 procent till 3,0 procent. Enligt HUI beror ökningen på att mat får en skjuts i lågkonjunktur.– När hushållen avvaktar med köp av dyrare varor frigörs pengar för ”lyx” inom dagligvaruhandeln.Prognos för handeln 2013, löpande priserDagligvaruhandeln 3,0 Sällanköpshandel 1,5 Byggvaruhandel 0,0Elektronikhandel 0,0Klädhandel 1,5Möbelhandel 1,5Sport och fritid 2,5Övrigt 2,0Total detaljhandel 2,0Källa: HUIKajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049