23948sdkhjf

Exportfrågor under lupp

Svenska modeföretag nämner Asien, Sydamerika och Ryssland som möjliga marknader för framtida export i en ny forskningsrapport.

I forskningsrapporten ”Internationell tillväxt i svenska modeföretag” har tolv svenska modeföretag, däribland Acne, Cheap Monday, Hope och Rodebjer, intervjuats om export.Här nämns asiatiska länder, speciellt Kina, men även Japan, Sydamerika, Ryssland och – om man inte redan är på plats – USA och Frankrike som intressanta marknader för expansion. Även om flera av företagen i rapporten, på grund av det ekonomiska läget, för tillfället snarare drar ned än söker nya marknader. Vidare framgår att den främsta anledningen till att modeföretagen intresserar sig för en viss marknad hänger samman med landets modegrad och status i modevärlden, snarare än att det är en tillväxtmarknad. Av de traditionella modeländerna verkar Italien vara den svåraste marknaden att komma in på. Frankrike bedöms som en viktig marknad, också för att den ses som en inkörsport till framför allt Asien och Australien. KAFörfattare till rapporten är Lisbeth Svengren Holm. Katrin Tijburg och Åsa SerteniusStriver, Textilhögskolan i Borås.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063