23948sdkhjf

Naturkompaniet lyfter Fenix outdoor

En vintrig avslutning på 2012 bidrog till Fenix outdoor ökade omsättning 2012.

Koncernens omsättning ökade med 11 procent till 1 700 miljoner kronor (1 532) under perioden januari–december 2012. Rörelseresultatet minskade något och uppgick till 231 miljoner kronor (235).Inom segmentet retail, där outdoorkedjorna Naturkompaniet och koncernens motsvarighet i Finland, Partioaitta ingår, ökade under 2012 till 563 miljoner kronor från 443 miljoner motsvarande period. Även vinsten stärktes, från knappt 39 miljoner kronor till 45 miljoner. Försäljningsökningen beror främst på Partioaittas goda utveckling, vilken koncernen förvärvade i maj 2011, men också Naturkompaniet ökade sin försäljning med 6 procent i jämförbara butiker.Koncernen andra segment Brands, som omfattar utveckling och marknadsföring av de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton, ökade omsättningen till 1 1137 miljoner kronor under 2012 jämfört med 1 829 under 2011. Vinsten minskade för n 249 miljoner kronor till 239 miljoner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062