23948sdkhjf

Kappahl vänder upp

Nu vänder det för Kappahl. Den gradvisa förbättringen har manifesterat sig under hösten.- Ett positivt första kvartal, sammanfattar vd Johan Åberg.

Åtgärdsprogrammet hos klädkedjan Kappahl har givit resultat.Bolaget rapporterar en ökad försäljning för första kvartalet 2012/2013. Ökningen i jämförbara butiker var 3 procent.Nettoomsättningen för september-november blev 1 245 miljoner kronor, en ökning från motsvarande period förra året där försäljningen var 1 193 miljoner kronor.- Vi är mycket nöjda med barnavsnittet och damsortimentet är tillbaka på goda nivåer, säger Johan Åberg och konstaterar också att kedjan behövt rea ut mindre än tidigare.Rörelseresultatet, exklusive en reavinst på såld fastighet, landade på 104 miljoner kronor (16). Resultatet före skatt blev 138 miljoner kronor, en klar förbättring jämfört med minus 10 miljoner för ett år sedan.Den nya active-wear kollektionen har tagits väl emot. Och till våren kommer fler nyheter: en barnkollektion för 2-3 åringar och en preppy-kollektion för dam.Det nya reklamkonceptet "Hey, I like your style", som lanserades i september och som sätter tre kvinnokaraktärer i centrum, beskrivs som en succé.I slutet av november hade kedjan totalt 395 butiker. Merparten av dem, 167, ligger i Sverige. Norge har drygt 100 stycken och övriga finns i Finland, Polen och Tjeckien.För innevarande räkenskapsår planeras 13 nya butiker och nio stängningar.(YLÅ)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078