23948sdkhjf

Jubileum för Gudrun Sjödén

Den här månaden är det 35 år sedan Gudrun Sjödén startade sitt företag och öppnade sin första butik på Regeringsgatan 30 i Stockholm. Det är ett imponerande antal år i branschen för vilket företag som helst, och speciellt så för ett företag byggt från grunden helt utan riskkapital.
För att fira sitt jubileum ställde Gudrun Sjödén till med fest i torsdags, och självklart var Habit på plats. Under en krispigt kall hösthimmel, inramat av en imponerande scenografi och omgiven av den vackra miljön i Rosendahls trädgårdar visade 60 modeller den färgsprakande jubileumskollektionen, blandat med plagg från innevarande höst och kommande vår. Stylingen stod Robert Rydberg för, och innan visningen fick publiken avnjuta ett uppträdande av mezzosopranden Astrid Robillard.
Efter visningen fick Habit en pratstund med en märkbart tagen Gudrun Sjödén.
Grattis till jubileet! Hur känns det?
– Det här känns ju som kronan på verket! Fantastiskt, vilken show! Och vilken stämning!
Vad var det vi fick se?
– Det var jubileumskollektionen blandat med de kollektioner som vi har under bearbetning just nu; vissa plagg från hösten nu och en del från den kommande våren.
Hur har din stil som designer utvecklats under de här 35 åren?
– Jag har ju fått möjlighet att göra mycket mer avancerade produkter än vad jag hade från början, med broderier och tryck och alltihopa.
35 år, det är en hel del kollektioner…
– Ja vi gör väl i genomsnitt fem kollektioner per år.
Hur hittar du inspiration att förnya dig själv?
– Det finner jag i naturen och på mina resor. Jag reser ju, halvmycket numera men jag har rest mycket igenom åren. Och i möten med människor när man får upp ett sånt där härligt flow som man kan få när man jobbar i en kreativ process.
Vad kommer härnäst för Gudrun Sjödén?
– Vi kommer göra en stor modevisning i Shanghai om en månad, tillsammans med Svenska institutet. Vi ska försöka göra en upprepning av det här på Shanghai fashion week. Vi har inga butiker där men säljer ju via webben. Jag tittade faktiskt i vårt kundregister hur många kunder vi har i Kina och vi har elva kunder där. Så vem vet, vi kanske kommer att öka med 100 procent!
Till sist, hur firar du?
– Det är showen som är grejen, sen kommer vi göra en middag för personalen och så i november. /CJ





Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Inköpen som trendar AW 2023
Två modekoncept flyttar till Väla
Branschen tar farväl av Revolver – leverantörerna positiva till mässflytt
Här är Peak Performance nya butik i Kina
Nyemission och besparingar för förlusttyngt Nelly
Footways försäljning rasar
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11