23948sdkhjf

Svensk Handel lanserar handelsbarometer

För att kunna mäta trycket i handeln lanserade Svensk Handel i fredags

Handelsbarometern, som ska bli en mänatligt äterkommande barometer för

vad detaljhandeln tror om den egna kommande tremänadersperioden. Den

bygger pä svar frän butikschefer runt om i landet och den första som

redan presenterats visar att 7 av 10 handlare tror pä en bra sommar och

dä inte bara för den egna butiken, utan för detaljhandeln i stort.

Eftersom Handelsbarometern är den första i sitt slag finns inga

jämförande siffror, men enligt butikscheferna har lusten att shoppa

varit rekordstor under vären och ser inte ut att mattas av under

sommaren. Pägäende fotbolls-VM och den kommande skatteäterbäringen

antas ocksä bidra till den positiva prognosen.

– Den shoppingfeber som räder samt det ökade utrymmet i mängas

plänböcker päverkar förstäs handlarnas syn pä den närmaste framtiden,

säger Svensk Handels vice vd Yvonne Ingman, apropä den första

barometern.

Bara en femtedel av handlarna räknar dock med att den fina kommer att innebära fler nyanställningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093