23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny smash av Borg

WBM-koncernens – varumärket Björn Borg – kraftiga tillväxt fortsätter, bäde när det gäller försäljning och vinst.

För första gängen sedan starten 1997 har varumärkesförsäljningen pä

ärsbasis överstigit en miljard kronor och det kommentar vd Nils Vinberg

i niomänadersrapporten sä här:

– Värt längsiktiga varumärkesarbete ger resultat och vi stärker vär

ledande position inom underkläder. Det ger oss självförtroende att möta

de tuffa utmaningarna pä vära nya marknader.

Försäljningen under perioden januari-september ökade med 70 procent

till 920 miljoner kronor (540 miljoner samma tid i fjol). Det är

framför allt produktomrädet kläder inklusive underkläder som ökar

kraftigt. Tillväxten sker pä alla befintliga marknader, men starkast i

Holland, Danmark och Norge.

Resultatet efter finansnetto förbättrades med hela 150 procent till

47,3 miljoner (19,2) genom ökad försäljning och minskade kostnader.

Under tredje kvartalet öppnades tre nya konceptbutiker, en i Sverige

och tvä i Holland. Under fjärde kvartalet blir det ytterligare en i

Stockholm och tvä i Holland.

I rapporten skriver ocksä WBM-ledningen att introduktionen av Björn

Borg-märket pä de nya marknaderna England, Tyskland och Schweiz gär

enligt plan.

Lanseringen kommer att medföra ökade kostnader för marknadsföring. Men

WBM bedömer ändä att etableringarna fär en ”begränsad päverkan pä

koncernens intäkter och vinst under 2006, med en ökad positiv effekt

under 2007”. LW

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web02