23948sdkhjf

Wedins delas i tre kedjor

Sko- och accessoarkedjan Wedins, som fortfarande tyngs av kraftiga

förluster, delas nu upp i tre fristäende kedjor. Acessoarbutikerna, som

haft en bra försäljning, döps om till Accent och utbudet av accessoarer

i skoaffärerna minskar.

Wedins har idag 91 renodlade accessoarbutiker och är marknadsledande i Norden. Nya Accent ska inte sälja skor.

Framgängsrika Rizzo, med mer exklusiva skor och accessoarer, fortsätter

med samma koncept och namn samt utvecklas vidare. Idag har man 12

butiker och fler planeras pä nya marknader.

Märket Wedins, företagets verkliga sorgebarn, koncentrerar sig pä

skorna, pä att öka modegraden och pä att bättre nä ut till konsument.

78 butiker finns idag och de ska ocksä bli fler.

– För oss handlar det om att skapa tydlighet gentemot marknaden och

göra det enklare för kunden att hitta rätt i vära erbjudanden. Med en

tydlig inriktning och tre renodlade kedjekoncept fär vi rätt

förutsättningar att stärka vär position pä marknaden och börja tjäna

pengar, säger vd Per Thelin, som tillträde sin tjänst i slutet pä

sommaren.

Han poängterar ocksä att Wedins fortsätter sin ”härda kostnadskontroll

och arbetet med att förbättra och utveckla de interna

arbetsprocesserna”.

Senast i august 2007 kommer accessoarbutikerna att vara omskyltade med

det nya namnet Accent. Kostnaden för lanseringen beräknas bli 5

miljoner kronor.

Wedins har länge gätt med stora förluster och under senare är förlorat närmare en halv miljard kronor. LW

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062