23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenskt dammode till Ryssland

Den 4 juli kommer svenskt dammode att rulla ut på den ryska marknaden. Det är varumärket Almia, som då öppnar en egen butik i en ny galleria med plats för 280 butiker i Kaliningrad. Rysslands president Vladimir Putin inviger hela anläggningen samma dag. Göran Asp, VD för KGF Konfektion i Falköping, förklarar:_x000B_- Bakgrunden är att Almias kollektioner gjort succé på Stockmanns varuhus i Finland. Därför känns det naturligt att lansera Almia i den närliggande marknaden Ryssland, där vi ser en stor potential för våra kollektioner._x000B_KGF Konfektion i Falköping är en av tekobranschens absoluta snabbväxare. När Göran Asp köpte företaget 1990, då ett renodlat lönsömnadsföretag, var omsättningen tre miljoner kronor. Idag är den 180 miljoner kronor. _x000B_Företagets kollektioner distribueras via återförsäljare och genom Almiabutiker (franchising) i Sverige, Norge, Finland och nu även i Ryssland. Göran Asp säger:_x000B_- Vi öppnade den första butiken 1992 och har sedan dess invigt ett 20-tal. Ambitionsnivån är att etablera en till två nya per år framöver. Förra året öppnade vi en pilotbutik i Oslo, som blivit en lyckad satsning, och nu öppnar vi en butik till i Osloområdet. Almiakonceptet finns även i Helsingfors med en pilotbutik. Satsningen på Kaliningrad består av en butik på cirka 100 kvm i absolut bästa läge._x000B_KGF Konfektion marknadsför tre varumärken – Almia, Proforma och Todd Barry, samtliga skapade av företagets tre egna designers. Profilen är ”kvinnor i karriären”. _x000B__x000B_

BREAKING
{{ article.headline }}
0.117