23948sdkhjf

Fördel sporthandeln

Sporthandeln tar allt större marknadsandelar av modehandeln. Det menar Handelns Utredningsinstitut, vars statistik för perioden januari till november i fjol visar att sporthandelns försäljning hade ökat med 8 procent jämfört med 2001, medan klädhandeln i princip stod still. Så har utvecklingen sett ut länge, och nu tror HUI att stiltjen inom klädhandeln delvis kan förklaras med att vissa kundgrupper hellre shoppar kläder i sportbutiker._x000B_- Det är inte hela förklaringen. Men sporthandeln erbjuder starka varumärken till just den grupp som alla gapar efter - ungdomar mellan 15 och 25, säger HUI-analytikern Carl Eckerdal._x000B_Sportkedjan The Stadium, som var tidiga med att blanda sportprodukter med konfektion, ökade sin klädförsäljning med hela 18 procent under fjolåret. Året innan ökade man med 19 procent._x000B_- Det här är inget nytt för oss, säger Lars Karlsson, försäljningschef på The Stadium._x000B_- Vi har hela tiden haft höga säljsiffror på konfektionsdelen. Och vi är väl medvetna om var vi har ett försprång gentemot konkurrenterna inom modehandeln, vad gäller design, kvalitet och funktion._x000B_Konkurrensen om modekunderna lär bli ännu hårdare under 2003. Enligt konjunkturprognosen som Svenskt Näringsliv presenterade innan jul, kommer hushållens konsumtion att dämpas framöver. _x000B_- Det kommer nog att bli tufft för klädhandeln att visa tillväxt nästa år, säger Carl Eckerdal. _x000B_- Vi tror på tre procent, men det är möjligt att vi ligger för högt. _x000B_Men modehandeln dominerar fortfarande detaljhandeln. Den totala omsättningen för detaljhandeln med kläder och skor var 34 miljarder kronor år 2001. För detaljhandel med sport och fritidsartiklar var den 13 miljarder kronor. _x000B_
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067