23948sdkhjf

Arlandastad Outlet Village lägger ner

Efter drygt två år står det klart att Arlandastad Outlet Village norr om Stockholm aldrig blev tillräckligt lönsam. Varken hyresbeläggningen eller försäljningen levde upp till förväntningarna. Verksamheten fortsätter under hela nästa år, men hösten 2003 ersätts outletanläggningen av ett nytt heminredningscentrum, At Home - Stockholm._x000B_I dagsläget är omkring 30 procent av lokalerna fortfarande outhyrda. _x000B_- För att ett läge utanför stan ska få ett tillräckligt trafikflöde måste man etablera en destination. När vi började etablera här ute fanns det stora planer på vad som skulle hända, både inom handel, logistik och transporter. Det har inte hänt i den takt vi hoppats på. Nu har vi själva gått in och gjort en utvärdering, kommenterar Magnus Birke, utvecklingsansvarig på ägaren Outlet Centres International, OCI._x000B_Han konstaterar också att när Arlandastad Outlet village började planeras fanns inga egentliga konkurrenter. Idag finns tre outletanläggningar i Stockholmsområdet, förutom i Arlandastad även i Barkarby och Södertälje._x000B_Efter en grundlig analys har OCI beslutat satsa på den växande marknaden för heminredning istället. Med början i vår byggs anläggningen ut med 25 000 kvadratmeter, en investering på 350 miljoner kronor. At Home - Stockholm kommer att hysa tre till fem större möbelvaruhus och omkring 35 butiker med allt från heminredning och design till hemelektronik och växter, allt till fullpris. En mindre, separat del med outletförsäljning av sport och fritidskläder kommer också att finnas kvar._x000B_Butikerna i den nya anläggningen beräknas omsätta en miljard och locka omkring fyra miljoner besökare per år._x000B_Den nuvarande verksamheten fortsätter under hela 2002 och förhandlingar pågår med samtliga hyresgäster. Ett tiotal av hyresgästerna kommer att följa med till det nya centrumet. Dels företag med anknytning till inredning och hemelektronik och dels ett antal sport- och fritidsvarumärken till den nya outletavdelningen._x000B_- Begreppet outlet har inte lockat konsumenter i Sverige på samma sätt som i exempelvis Tyskland. Det beror bland annat på att begreppet är så suddigt i Sverige och används om både det ena och det andra. Det är ett av skälen till att genomslaget inte blivit vad vi förväntade oss, säger Magnus Birke. _x000B_
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.368