23948sdkhjf

ERK fäller Opium

Den omdiskuterade annonsen för YSLs parfym Opium som Habit skrev om i nummer 4/2001 har blivit fälld av ERK, Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam. ERK anser enhälligt att annonsen, som avbildar modellen Sophie Dahl utsträckt på rygg endast iförd smycken och skor, är kränkande mot kvinnor i allmänhet._x000B_I sin bedömning skriver rådet: "Vad gäller marknadsföring av parfymer och hudnära produkter i allmänhet kan det i och för sig vara motiverat att visa lättklädda kroppar. Rådet anser emellertid att den aktuella annonsen klart går över gränsen för vad som får anses godtagbart. Annonsen utgör ett exempel på reklamåtgärder i vilka kvinnor eller kvinnors kroppar används som blickfång av sexuell natur, utan motiverat samband med den marknadsförda produkten. Den sexuella naturen förstärks av kvinnans ansiktsuttryck och den färgsättning som gjorts av bilden och som ytterligare objektifierar kvinnan." _x000B_I februari klandrade ERK en annons från Sisley för att vara kränkande för både kvinnor och män. _x000B_
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Inköpen som trendar AW 2023
Två modekoncept flyttar till Väla
Branschen tar farväl av Revolver – leverantörerna positiva till mässflytt
Här är Peak Performance nya butik i Kina
Nyemission och besparingar för förlusttyngt Nelly
Footways försäljning rasar
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078