23948sdkhjf

Guldår för New Wave

I Habit 2/2001 berättade vi om profilföretaget New Waves exempellösa framgångar under år 2000. Och nu kommer facit. Bokslutskommunikén för januari-december 2000 visar att försäljningen ökade med 33 procent till 1063 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster ökade med 76 procent och uppgick till 95 miljoner kronor. Detta trots att etableringen i Storbritannien påverkat resultatet negativt, likaså satsningen på e-handelssystemet Cyberwave. _x000B_Men som vanligt har koncernens ena affärsområde Profil agerat guldkalv. Affärsområde Profils försäljning ökade med 57 procent till 755 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster uppgick till 81,8 miljoner kronor. Det andra affärsområdet Detaljhandel minskade sin försäljning med 9,4 miljoner kronor till 307, 9 miljoner kronor, men resultatet efter finansiella poster ökade till 13,4 miljoner kronor. _x000B_Under år 2000 förvärvade New Wave flertalet företag, bland annat konkurrenten Texet med distributionsnät i 17 länder. För år 2001 beräknar styrelsen en omsättning på mellan 1,3 och 1,5 miljarder kronor beroende på förvärv och nyetableringar. _x000B_

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093