23948sdkhjf

Detaljisterna tar över

IT-entrepenörernas tid som digitala butiksinnehavare är förbi. De traditionella detaljisterna har tagit över, samtidigt som internetförsäljningen tiodubblats på två år. Det visar HUIs senaste (Handelns utredningsinstitut) internetindikator för tredje kvartalet i fjol. _x000B_I slutet av 1998 sålde de renodlade e-handlarna 500 procent mer än detaljisterna. Då uppgick försäljningen via Internet till 700 miljoner kronor eller 0,2 procent av den totala detaljhandelsförsäljningen. Idag säljer de traditionella detaljisternas 50 procent mer över Internet än de renodlade e-handlarna, och internetförsäljningens andel är nu 7,4 miljarder kronor eller 2,1 procent. Försäljningsutvecklingen är också fortsatt stark. Från andra till tredje kvartalet ökade internetförsäljningen med 11 procent, och varannat företag uppger att deras digitala butiker är lönsamma. Ändå ökade antalet detaljister med internetförsäljning endast med en procent jämfört med föregående kvartal, från 15 till 16 procent. _x000B_HUIs internetindikator, som bygger på enkätsvar från 36 utvalda företag i tio branscher, visar också att relativt få detaljister - 13 procent - har externa reklambanners på sina e-handelsplatser. _x000B_

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063