23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Storökning för Polarn o Pyret

Efter tre hårda år av slit har nu Polarn o Pyrets omdaning börjat ge resultat - och ett rejält sådant. Sedan oktober i fjol har omsättningsökningarna stadigt legat över 20 procent och snittet för första halvåret slutar på 27,5 procent medan den allmänna konsumtionsökningen för perioden stannar på knappt åtta procent._x000B_Det är en ganska nöjd vd som kommenterar siffrorna ur delårsrapporten:_x000B_- Det visar att vi lyckats göra det kanske svåraste som finns: att ändra kundernas uppfattning om ett företag. Roligast var när resultatet från nya marknadsundersökningen kom. Den visar att omdömen som "präktigt, tråkigt och tantigt" bytts mot "kvalitet, värme och frihet". _x000B_Ett annat bevis på att kedjan nu lyckats fånga en ny målgrupp är kundklubben som på några år vuxit från 40 000 till 160 000 aktivt handlande medlemmar. Polarn o Pyret har också tagit nya marknadsandelar. Försäljningen för baby har ökat med 50 procent bara i år. Christel Kinning menar att det är den genomgripande konceptsförändringen som ligger bakom framgången._x000B_- Vi kan idag se hur ombyggda butiker snabbt ökar sin försäljning men utan ansträngningarna på designområdet hade det inte gått. I en omgörning måste allt följa med och vara tydligt. Vi lyckades eftersom vi vågade ändra allt, inte bara lite grann._x000B_Det var för tre år sedan som Kinning satte igång med ett radikalt förändringsarbete som gick ut på att föryngra Polarn o Pyrets kundkrets: bort med damkläderna som följt målgruppen alldeles för länge, in med nya mammor och deras barn. Och visst var det ett risktagande._x000B_- Det tar tid mellan det att gamla kunder försvinner och de nya kommer. Men vi hade inget val om vi ville finnas kvar._x000B_Det har varit några tuffa år, således?_x000B_- Extremt tuffa. För två år sedan hade jag sagt "aldrig mer". Nu är jag redo för nästa utmaning, skrattar Christel._x000B_Att vila på lagrarna blir det inte fråga om eftersom hon är högst medveten om den allt snabbare förändringstakten i detaljhandeln. Konceptet finslipas och senaste butiken slog upp portarna första veckan i augusti på Sergelgatan i Stockholm. Sedan är det dags för utlandsetablering. Att det blir i Europa är klart, men inte när och i vilka länder. _x000B__x000B_

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063