23948sdkhjf

Storökning för Polarn o Pyret

Efter tre hårda år av slit har nu Polarn o Pyrets omdaning börjat ge resultat - och ett rejält sådant. Sedan oktober i fjol har omsättningsökningarna stadigt legat över 20 procent och snittet för första halvåret slutar på 27,5 procent medan den allmänna konsumtionsökningen för perioden stannar på knappt åtta procent._x000B_Det är en ganska nöjd vd som kommenterar siffrorna ur delårsrapporten:_x000B_- Det visar att vi lyckats göra det kanske svåraste som finns: att ändra kundernas uppfattning om ett företag. Roligast var när resultatet från nya marknadsundersökningen kom. Den visar att omdömen som "präktigt, tråkigt och tantigt" bytts mot "kvalitet, värme och frihet". _x000B_Ett annat bevis på att kedjan nu lyckats fånga en ny målgrupp är kundklubben som på några år vuxit från 40 000 till 160 000 aktivt handlande medlemmar. Polarn o Pyret har också tagit nya marknadsandelar. Försäljningen för baby har ökat med 50 procent bara i år. Christel Kinning menar att det är den genomgripande konceptsförändringen som ligger bakom framgången._x000B_- Vi kan idag se hur ombyggda butiker snabbt ökar sin försäljning men utan ansträngningarna på designområdet hade det inte gått. I en omgörning måste allt följa med och vara tydligt. Vi lyckades eftersom vi vågade ändra allt, inte bara lite grann._x000B_Det var för tre år sedan som Kinning satte igång med ett radikalt förändringsarbete som gick ut på att föryngra Polarn o Pyrets kundkrets: bort med damkläderna som följt målgruppen alldeles för länge, in med nya mammor och deras barn. Och visst var det ett risktagande._x000B_- Det tar tid mellan det att gamla kunder försvinner och de nya kommer. Men vi hade inget val om vi ville finnas kvar._x000B_Det har varit några tuffa år, således?_x000B_- Extremt tuffa. För två år sedan hade jag sagt "aldrig mer". Nu är jag redo för nästa utmaning, skrattar Christel._x000B_Att vila på lagrarna blir det inte fråga om eftersom hon är högst medveten om den allt snabbare förändringstakten i detaljhandeln. Konceptet finslipas och senaste butiken slog upp portarna första veckan i augusti på Sergelgatan i Stockholm. Sedan är det dags för utlandsetablering. Att det blir i Europa är klart, men inte när och i vilka länder. _x000B__x000B_

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125