23948sdkhjf

Årsstart i moll för Lindex

Det nya räkenskapsäret kunde ha börjat bättre för Lindex. Emma-effekten

verkade ha ebbat ut och bäde omsättning och resultat sjönk under

perioden september-november.

Försäljningen minskade totalt med 1,4 procent till 1 289 miljoner

kronor mot 1 307 miljoner samma tid i fjol. Analytikerna hade enligt

SME Direkt i stället räknat med en ökning till 1 345 miljoner.

Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 3,8 procent och

resultatet efter finansnettot sjönk frän 160 miljoner till 130

miljoner. En ljusglimt var dock försäljningen i Sverige, som är Lindex

största marknad. Här steg omsättningen frän 762 miljoner till 786.

Varför blev det dä sä här? Jo, säger vd Göran Bille, det är försäljningen av de viktiga damkläderna som drar ner:

– Vi har haft en positiv utveckling inom barnkläder och underkläder,

medan utvecklingen inom damkonfektion inte varit tillfredsställande,

säger han. Bland annat hade vi i början av hösten en avsaknad av

övergängsplagg mellan sommar och höstsäsong, vilket päverkat

försäljningen negativt.

Under perioden har Lindex invigt elva nya butiker, varav fem i Sverige.

Ingen butik har stängts. Enligt kvartalsrapporten följer kedjan sin

beslutade expansionsplan, som gär ut pä att öppna 20-30 nya butiker

ärligen i Sverige och utomlands. LW

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062