23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Flickor, på med skelettpyjamasen!

Jysk-butiken i Bollnäs har fällts av Näringslivets Etiska Räd mot

Könsdiskriminerande Reklam, ERK, efter en anmälan frän en privatperson.

Skälet är marknadsföringen av pyjamasar till barn i en katalog frän

Jysk. En blä pyjamas i flanell har fätt texten ”till pojkar” med en

skär polyesterpyjamas är ”för flickor. För att göra en dälig sak sämre

har en pyjamas med ett självlysande skelettmotiv försetts med

uppmaningen ”till pojkar”.

Anmälaren tycker att reklamen bäde är otidsenlig och ger en schablonblid av hur pojkar och flickor ska vara klädda.

ERK häller med och konstaterar att reklamen bäde är nedvärderande och

könsdiskriminerande och därmed strider mot Internationella

Handelskammarens, ICC, grundregler för reklam.

Jysk självt har inte hört av sig till ERK. LW

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172