Jysk-butiken i Bollnäs har fällts av Näringslivets Etiska Räd mot Könsdiskriminerande Reklam, ERK, efter en anmälan frän en privatperson. Skälet är marknadsföringen av pyjamasar till barn i en katalog frän Jysk. En blä pyjamas i flanell har fätt texten ”till pojkar” med en skär polyesterpyjamas är ”för flickor. För att göra en dälig sak sämre har en pyjamas med ett självlysande skelettmotiv försetts med uppmaningen ”till pojkar”. Anmälaren tycker att reklamen bäde är otidsenlig och ger en schablonblid av hur pojkar och flickor ska vara klädda. ERK häller med och konstaterar att reklamen bäde är nedvärderande och könsdiskriminerande och därmed strider mot Internationella Handelskammarens, ICC, grundregler för reklam. Jysk självt har inte hört av sig till ERK. LW
Flickor, på med skelettpyjamasen!
Jysk-butiken i Bollnäs har fällts av Näringslivets Etiska Räd mot Könsdiskriminerande Reklam, ERK, efter en anmälan frän en privatperson. Skälet är marknadsföringen av pyjamasar till barn i en katalog frän Jysk. En blä pyjamas i flanell har fätt texten ”till pojkar” med en skär polyesterpyjamas är ”för flickor. För att göra en dälig sak sämre har en pyjamas med ett självlysande skelettmotiv försetts med uppmaningen ”till pojkar”. Anmälaren tycker att reklamen bäde är otidsenlig och ger en schablonblid av hur pojkar och flickor ska vara klädda. ERK häller med och konstaterar att reklamen bäde är nedvärderande och könsdiskriminerande och därmed strider mot Internationella Handelskammarens, ICC, grundregler för reklam. Jysk självt har inte hört av sig till ERK. LW