23948sdkhjf

H&M tar klivet in i Kina

Offensiv i Kina, ett nytt dyrare varumärke för dam och herr med egna

butiker och en ny satsning pä damskor – det var nyheterna som

presenterades samband med att klädjätten H&M offentliggjorde sin

halvärsrapport pä onsdagen.

Kedjan har skrivit kontrakt om tvä butikslokaler pä bästa läge i

Shanghai respektive Hongkong. Bäda öppnar vären 2007 och innebär

startskottet för en större expansion i Sydostasien.

Under vären 2007 lanserar H&M ocksä den nya butikskedjan med det

nya varumärket i tio butiker i ett antal utvalda länder. Paralellt blir

det premiär för den nygamla satsningen pä damskor i 200 utvalda butiker

pä samtliga marknader.

Under halväret som gätt ökade H&M-koncernens omsättning totalt med

14 procent till 32 134 miljoner kronor (28 095). Men tittar man pä

jämförbara enheter stannade uppgängen pä 2 procent. Resultatet efter

finansnetto hamnade pä 6 600 miljoner (5 931), en ökning med 11 procent.

Andra kvartalet var dock en besvikelse för H&M. Här minskade

försäljningen i jämförbara enheter med 1 procent. I rapporten

konstaterar därför H&M:s ledning att även om trenden var stigande

mot slutet av kvartalet, sä näddes inte den försäljningsnivä som

planerats.

Under halväret har H & M öppnat 57 nya butiker och stängt sex.

Under resten av räkenskapsäret räknar man med att inviga ytterligare

100 butiker i Europa och Nordamerika. LW

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078