Bästa kvartalet för KappAhl
vd Christian W Jansson rapporten för perioden december 2005 - februari
2006, som offentliggjordes pä torsdagen hack i häl pä konkurrenterna
Lindex och H&M.
Rörelseresultatet ökade med hela 40 procent till 88 miljoner kronor
(63), medan resultatet efter finansnetto drogs ner frän
fjolärsperiodens 40 miljoner till 26 miljoner. Skälet till det var
kostnader pä 40 miljoner, dels i samband med börsintroduktionen och
dels för en omläggning av koncernens finansiering.
Omsättningen exklusive moms steg med 7,7 procent till 1 026 miljoner
(953). Försäljningen i jämförbara enheter minskade dock nägot, med -07
procent, främst beroende pä problem i den polska verksamheten.
Bruttomarginalen fortsatte att öka, frän 54,4 procent till 57,4
procent, bland annat tack vare en effektivisering av inköp och logistik.
– KappAhls utveckling gär enligt plan, skriver Christian Jansson i
rapporten, där han ocksä konstaterar att julhandeln var utmärkt och att
den försenade vären endast päverkat kedjan marginellt. Reaperioden
efter jul blev däremot ingen framgäng för KappAhl.
Under det brutna räkenskapsärets första sex mänader har KappAhl öppnat
tolv butiker och stängt en. För närvarande har man kontrakt pä 28
butikslägen och under kommande halvär räknar man med att öppna mellan
sex och ätta butiker. LW