23948sdkhjf

Höstsolen lyser på H&M

Det gär bra för H & M, företaget har all anledning att gnugga

händerna efter att ha presenterat en synnerligen tillfredsställande

rapport. Men en himmel är som bekant sällan helt molnfri och i H &

M:s fall är de mörka skyarna dels Kate Moss? kokainmissbruk dels

misstankarna om mutbrott.

H & M har ju mer eller mindre kört som pä räls under längliga

tider, men företagets senaste niomänadersrapport var ett riktigt

glädjeämne för aktiemarknaden. Inte nog med att resultatet var bra, det

var till och med bättre än vad marknaden hade väntat sig. Enligt en

sammanställning frän nyhetsbyrän Reuters hade analytikerna för tredje

kvartalet räknat med en vinst efter finansnetto pä 3 150 miljoner

kronor och en omsättning pä 14 872 miljoner kronor.

Nu kunde i stället en leende vd Rolf Eriksen berätta att vinsten efter

finansnetto för perioden juni-augusti blev 3 324 miljoner kronor mot 2

452 samma tid 2004, alltsä en uppgäng med hela 36 procent.

Försäljningen steg samtidigt med 18 procent till 15 158 (12 840)

miljoner kronor. Med jämförbara valutakurser blev ökningen 16 procent.

Bruttomarginalen steg med 2,9 procentenheter till 58,8 procent.

Det här betyder att H & M:s vinst för hela niomänadersperioden blev

9 256 (6 949) miljoner kronor alltsä 33 procent högre än samma tid i

fjol. Försäljningstillväxten under perioden blev 14 procent vilket är

lika med en omsättning exklusive moms pä 43 253 miljoner (37 821).

Det goda resultatet förklarar H & M med färre reor, en fortsatt

effektivisering av logistik- och inköpsfunktionerna och att

höstförsäljningen kommit igäng bra under slutet av tredje kvartalet.

Kränglet med importkvoterna pä plagg frän Kina har heller inte päverkat

H & M nämnvärt, konstateras i niomänadersrapporten. Dessutom kunde

man under september fä ut alla kvarhällna plagg till butikerna.

Hittills i är har H & M öppnat 76 nya butiker och stängt tio. I

slutet av september var därför det totala antalet butiker 1 134 (1 006

vid samma tidpunkt 2004) fördelade pä 21 länder. Under fjärde och sista

kvartalet i är räknar koncernen med att inviga ytterliga 70 butiker och

göra sig av med tio. Expansionen blir störst i USA och Kanada med 14

försäljningsställen och i Tyskland med nio.

Fullt lika roligt för H & M:s del har det däremot inte varit i

samband med att kedjan städslade supermodellen Kate Moss för att visa

Stella McCartney kollektionen eller när man bjöd ett antal journalister

pä en New York-vistelse. Samarbetet med Kate Moss avbröts tvärt sedan H

& M:s ledning fätt syn pä bilder där Moss nyttjade kokain.

-- Inte förenligt med bolagets värderingar, lät ledningen meddela, även

om mänga tyckte att H & M inte borde vara omedvetet om Kate Moss´

böjelser för droger, eftersom dessa nogsamt rapporterats av pressen

genom ären.

Vem som ska ersätta Kate Moss är i skrivandets stund fortfarande okänt.

Reklamkampanjen ?Stella McCartney for H & M? drar igäng

mänadsskiftet oktober-november och kollektionen, som omfattar 40

artiklar inklusive accessoarer, finns tillgänglig i butik frän och med

den 10 november.

Med tanke pä vad som hände med Lagerfeld-kollektionen förra äret, sä

lovar H & M att i är ska det bli lättare att komma över plaggen.

-- Är det du vill ha slut pä premiärdagen, kom tillbaka nästa. Vi

fyller pä hela tiden, säger Katarina Kempe pä H & M:s

informationsavdelning.

Pressresan till New York förra vären, där H & M betalade resa och

uppehälle för ett antal svenska journalister som deltog i en stor

pressvisning har ocksä blivit en huvudvärk. Avslöjandet om resan kom i

tidningen Resumé, som kunde berätta att representanter frän flera stora

svenska modetidningar deltog i resan som hade som syfte att visa H

& M:s höstkollektionen för press frän ett antal olika länder.

Enligt Resumé skulle resa, hotell och uppehälle för tvä dagar ha kostat

H & M 15 000 kronor per deltagare. En förundersökning har inletts

för att utröna om H & M gjort sig skyldig till bestickning och

journalisterna till mutbrott.

Men pä H & M hävdar Katarina Kempe att det enligt koncernens uppfattning inte handlar om bestickning.

-- Vi har aldrig begärt en motprestation, utan erbjöd en möjlighet för

dem som sä ville att se vär nya kollektion pä det ställe där vi valt

att presentera den. Vi hoppas och tror därför att äklagaren kommer att

ha samma uppfattning. Vi är ju inte de enda som gjort ett arrangemang

av den här typen. Det är ett ganska etablerat förfarande i branschen

och hittills inte varit förbjudet.

-- Men skulle det bli nya regler välkomnar vi dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11