23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Gant mot börsen

Svenska Gant Company AB som marknadsför varumärket Gant planerar en börsnotering under våren 2002. I bakgrunden ligger en offensiv satsning på expansiva marknader med butiksetableringar i först och främst USA och Storbritannien. Enligt en tidigare uppgift satsar Gant omkring 50 miljoner på en relansering i USA. _x000B_Detaljerna kring själva noteringen är ännu inte klara._x000B_- Sannolikt blir det Stockholms Fondbörs. Vi har träffat åtta investmentbanker, men det är inte klart vem vi kommer att samarbeta med, säger vd Lennart Björk._x000B_Tillsammans med Staffan Wittmark och Klas Käll äger han 57 procent av bolaget. 24 procent ägs av det franska lyxkonglomeratet LVMH och de resterande 19 procenten ägs av Philips-Van Heusen som tidigare ägde det amerikanska bolaget Gant Inc._x000B_Alla ägare är beredda att sälja minst 30 procent av sina andelar vid en notering. Målsättningen är en sammanlagd freefloat på 35 till 40 procent._x000B_Enligt Lennart Björk är delägarskapet med LVMH en stor tillgång när företaget ska expandera, både pr-mässigt och rent praktiskt._x000B_- Vi har mycket stor nytta av både deras namn och organisation, inte minst på nya marknader som USA. Namnet öppnar dörrar och vi lär oss oerhört mycket av dem, säger han. _x000B_Gant finns idag i 40 länder. De största marknaderna är Tyskland, Frankrike, Italien, England, Benelux och Portugal. Koncernen omsatte 524 miljoner kronor 2000. I år beräknas omsättningen stiga till 660 miljoner med en vinst före skatt på drygt 61 miljoner kronor. _x000B_

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|