23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rekordår för svensk modehandel

Trots en allmänt omvittnad väderkris under hösten blev 2000 ett lyckat år för den svenska modehandeln. Försäljningen av kläder, skor och accessoarer ökade med över 3 miljarder kronor, eller 6 procent, och landade på dryga 57 miljarder kronor. _x000B_Statistiska Centralbyråns siffror för fjolåret talar dock sitt tydliga språk: mot slutet av året var konsumtionsförändringen nere i en promille, medan första kvartalet visade på plussiffror i storleksordningen 11 procent._x000B_Liksom under året dessförinnan var det klädsidan som kunde lägga till flest plusposter i försäljningsstatistiken: ökningen i plagg räknat var 6,2 procent och med en blygsam prisökning slutade årets förändring på några promille till och totalt 47,3 miljarder i konsumtionssaldo._x000B_Men även skohandeln hade ett bra år med en total konsumtion på 8,3 miljarder kronor. Då hade det sålts drygt 2 procent mer varor än under 1999 och med priser som justerats upp med nästan 2 procent ökade den sammanlagda försäljningen med 4 procent._x000B_Prishöjningarna var ännu större för väskor, handskar, halsdukar och andra personliga modetillhörigheter: knappt 3 procent. Med en volymökning i konsumtionen av accessoarer på 4 procent blev det nästan 7 procent fler kronor i butikernas kassaapparater._x000B_Eftersom Sveriges befolkning inte ökat nämnvärt under året, innebar den stigande modekonsumtionen att de svenska hushållen höjt sina modebudgetar med motsvarande siffror. Per capita konsumerades det kläder för 5 300 kronor, skor för 930 kronor och accessoarer för lite mer än 200 kronor. _x000B_

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web04