Det svenska outdoorvarumärket har momentum i Sydkorea och ser stora möjligheter att ytterligare accelerera tillväxten. Efter ett snart decennium långt samarbete köper nu Klättermusen sin sydkoreanska distributionspartner AYL. Det framgår i ett pressmeddelande.
Med kontor i Seoul och 34 anställda driver AYL i dag sju Klättermusen-butiker i Sydkorea och har ett återförsäljarkonto som innefattar 27 shopinshop-butiker. Ytterligare två butiker planeras att öppna under nästa år.
Förvärvet innebär att Klättermusen kan realisera något som bolaget kallar en ambitiös expansionsfas. De närmaste fem åren är planen att rulla ut ytterligare tio flaggskeppsbutiker.
Med köpet kommer också en möjlighet att skala snabbare och effektivare, enligt Klättermusen, som enligt bokslutet 2024 tangerade en omsättning på en halv miljard kronor.
Enligt uppgifter till Habit uppgår omsättningen i Sydkorea under innevarande år till 60 miljoner kronor. Med både fler butiker och återförsäljare nästa år bedöms den förväntade tillväxten 2026 bli cirka 30 procent.
– Jag besökte Sydkorea första gången för nästan 18 år sedan, och att nu se våra två team förenas efter nästan ett decennium av partnerskap är otroligt betydelsefullt för mig personligen. Under året firar vi våra 50 år som varumärke dessutom, säger Gonz Ferrero, vd och ägare av Klättermusen, i en kommentar.
Bolaget har under de närmaste åren gjort en rad internationella satsningar med butiksöppningar i London, Paris, Osaka och Berlin.
I somras meddelade man också försäljningsstart hos den tyska e-handlaren Zalando.