Veja vill komma närmare konsumenten – planerar hundra butiksytor
Grundarna av sneakervarumärket Veja, Sébastien Kopp och François-Ghislain Morillion, berättar i en intervju med Habit att drivkraften är den samma som vid starten för 20 år sedan; att ständigt förbättra produkterna. För att nå ut med sitt budskap är planen att öka antalet försäljningsställen från dagens 40 till 100 om tre år.
Det är mer än två decennier sedan Veja grundades. Sedan dess har Sébastien Kopp och François-Ghislain Morillion drivits av att ha kontroll över leverantörskedjan, att förbättra levnadsvillkoren för lokalsamhällen och de lokala producenterna.
Veja föddes 2003 efter att grundarna hade rest runt i världen och med egna ögon sett ofantliga brister i levnadsförhållanden och miljö i länder som försörjer västvärlden med mat och produkter. De ville de göra mer och beslöt sig för att erbjuda franska företag hjälp med att granska CSR-arbetet.